Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

7/07/2025 Polityka edukacyjna i naukowa z perspektywy odmiennych systemów socjokulturowych

Kategoria: Seminaria otwarte

Seminarium otwarte pt. Education, Science Policy & Research Assessment in Different Sociocultural Systems, zorganizowane 7 lipca 2025 r. w ramach Polsko-Japońskiego Spotkania Akademickiego w Kioto poświęcone było polityce edukacyjnej i naukowej, a także ocenie badań naukowych w różnych systemach społeczno-kulturowych w kontekście kształtowania społeczeństw opartych na wiedzy. Prelekcję na temat strategicznych kierunków polityki naukowej polskich uczelni wyższych na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego (Strategic directions of science policy of Polish higher education institutions on the example of the University of Warsaw) wygłosił Prorektor UW ds. Badań, prof. dr hab. Zygmunt Lalak. Z kolei dr hab. Katarzyna Nawrot z Wydziału Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW przedstawiła kwestie kształtowaniae się polityki oceny badań naukowych z perspektywy europejskiej (Advancing research assessment policy – European perspective).

W oparciu o wnioski wynikające z wizyty studyjnej w Stowarzyszeniu Akredytacji Japońskich Uczelni Wyższych (Japan University Accreditation Association) przeprowadzonej w ramach projektu “UW na EXPO 2025”, w której poza Prorektorem ds. Badań, prof. dr hab. Zygmuntem Lalakiem oraz dr hab. Katarzyną Nawrot, uczestniczyli także Prorektor ds. Rozwoju, prof. dr hab. Ewa Krogulec, Prorektor UW ds. studenckich i jakości kształcenia, prof. Maciej Raś, a także dr hab. Łukasz Zamęcki (WNPiSM UW), zastanawiano się m.in. w jaki sposób krajowa polityka naukowa i międzynarodowa wpływa na systemy edukacyjne, kierunki badań naukowych oraz ocenę wyników akademickich. Szczególną uwagę poświęcono takim kwestiom, jak równowaga między doskonałością naukową a inkluzywnością, dostosowanie metod oceny instytucji naukowych do długoterminowych celów społecznych, czy wspieranie innowacji w praktykach edukacyjnych. Analizowano różnice w metodach oceny badań, priorytetach finansowania oraz roli edukacji w krajowych strategiach innowacyjnych.  Dyskusja dotyczyła zarówno wspólnych wyzwań, jak i specyficznych podejść, oferując wgląd w to, w jaki sposób lokalne praktyki mogą wpływać na globalne debaty dotyczące jakości, równości i wpływu społecznego polityki naukowej i edukacyjnej. Celem spotkania było stworzenie przestrzeni do refleksji nad możliwościami integracji lokalnych doświadczeń z międzynarodowymi standardami oraz wzmocnienie współpracy w zakresie kształtowania odpowiedzialnych strategii naukowych.

Szczegółowy program wydarzenia: Japanese-Polish Academic Meeting in Kyoto: Global Security Challenges and Education